بیل مکانیکی

اولین ماشین آلات مدرن ساختمانی است که در عملیات خاکی بکار رفته است بیل مکانیکی را میتوان اشاره کرد. بیل هیدرولیکی (بیل مکانیکی) جزء پرکاربردترین ماشین های راهسازی می باشد از این ماشین بیشتر برای گود برداری در خاک و بار کردن آن با کامیون ، تریلی و یا تسمه نقاله‌ها بکار می‌رود. انواع پرقدرت بیل مکانیکی، قادر به گودبرداری در تمام انواع خاک‌ها بجز صخره سنگ‌ها، بدون تخریب اولیه هستند. کم نسبت به سایر ماشین آلات و قابلیت نصب تجهیزات جانبی متنوع با کارایی های مختلف از مزیت های استفاده از این دستگاه می باشد .

ارابه یا شاسی

شاسی به دونوع تقسیم میشود شاسی چرخ زنجیری ، شاسی چرخ لاستیکی ( کامیون )

شاسی چرخ زنجیری با ثبات و قابل اطمینان برای اتاقک چرخنده فوقانی ایجاد می کند و قابلیت تحرک در محل خاکبرداری ایجاد می کند درضمن به دلیل سطح وسیع چرخها فشارکمی برروی خاک ایجاد می کند که امکان کار بر روی خاکهای سست را فراهم می کند درمواردی که برحسب نوع خاک اصطحکاک بیشتری مورد نیازبوده و مسئله لغزندگی وجود داشته باشد نقش زنجیر در ماشین اهمیت پیدا می کند درعوض اینگونه بیلها سرعت کمی دارند.
شاسی های چرخ لاستیکی دارای سرعت حرکتی بیشتری بوده ولذا برای کارهای کوچکی که تعداد سفرزیاد بوده وسطح راه مورد استفاده محکم باشد مفیدترند این نوع شاسی خود بر دو نوع است : نوع خود متحرک که از اتاقک فرمان می گیرد و نوع دیگر که درقسمت عقب کامیون نصب می شود وآن را کامیونی می گویند.
سرعت نوع اول ۵۰ وسرعت نوع دوم ۸۰کیلومتر درساعت می رسد .

انواع بیل مکانیکی

این بیل را با نام هایی نظیر‌کج بیل، بیل پشت خم و بیل کششی می شناسند. این بیل‌ شامل دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشد که برای حفاری بسیار کاربرد دارد.

این بیل شامل اطاقک گردانی که سوار بر چرخ‌ها بوده ودر انتهای جلویی آن بیل متصل شده است می باشد و در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند.

این نوع بیل از یک اطاقک فرمان، جرثقیل، جام بیل کششی و کابل‌های لازم جهت کنترل قسمت‌های مختلف تشکیل شده است واین توانایی را دارد که در سطوح خیلی بالاتر و یا خیلی پایینتر از سطح خود‌ و در انواع زمین‌ها مورد استفاده قرار ‌گیرد. بازوی طویل این نوع بیل برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده مفید است و زمان سیکل کار کوتاه، از مزایای این ماشین است .

مطالب مرتبط